خانه ایجاد دوره درخواست دوره پشتیبانی اخبار تماس با ما درباره ما

موک (MOOC) چیست؟

دوره‌های MOOC از توسعه‌های اخیر و به طور گسترده‌ای تحقیق شده در زمینه آموزش از راه دور است که برای اولین بار در سال 2008 معرفی شد و به عنوان یک شرایط محبوب و متداول از یادگیری در سال 2012 پدیدار شد.

پیشینه تاریخی

قبل از عصر دیجیتال[1]، آموزش از راه دور[2] در قالب دوره های مکاتبات در سال‌های 1890 تا 1920 ظاهر شد و پس از آن، انتشار و پخش درس‌ها از طریق رادیو و تلویزیون و شکل‌های اولیه یادگیری الکترونیکی[3] بوجود آمد که به طور معمول کمتر از 5 درصد دانش‌آموزان به طور کامل یک دوره درسی را سپری می‌کردند. از سال 2000 به بعد تغییراتی در تحصیلات آنلاین یا الکترونیکی و از راه دور مشاهده شد که شامل افزایش حضور آنلاین، فرصت‌های یادگیری آزاد[4] و توسعه موک‌ها بود.


روش‌های اولیه

اولین دوره های MOOC از جنبش منابع آموزشی آزاد (OER)[5] پدید آمده است. واژه موک در سال 2008 توسط Dave Cormier از دانشگاه Prince Edward Island ابداع شد. این موک‌های اولیه  بر منابع نوشته شده، سیستم های مدیریت یادگیری و سخنرانی های ویدئویی تکیه نمی‌کردند در عوض از ساختارهایی استفاده می‌کردند که سیستم مدیریت یادگیری را با منابع وب آزاد بیشتری ترکیب می‌کنند. موک‌هایی که از موسسه‌های غیرانتفاعی و خصوصی بودند تأکید بر گسترش ارائه‌های آموزش از راه دور موجود داشتند.

cMOOC ها و xMOOC ها

حال که MOOC ها تکامل یافته اند، به نظر می رسد دارای دو نوع متمایز هستند:

1.       آن‌هایی که بر فلسفه connectivist تأکید دارند.

2.       آن‌هایی که بیشتر شبیه به دوره‌های سنتی مرسوم هستند.

جهت تشخیص و تمیز این دو از هم Stephen Downes واژگان "cMOOC" و "xMOOC" را پیشنهاد داده است.

cMOOC ها مبتنی بر اصول connectivist pedagogy هستند که نشان می‌دهد که مطالب باید جمع آوری گردد به جای آنکه از پیش انتخاب شده باشد. رویکردهای طراحی آموزشی cMOOC تلاش می‌کند تا آموزش گیرنده‌ها را به یکدیگر متصل کند تا به پرسش‌ها پاسخ دهند و در پروژه‌های مشترک همکاری داشته باشند.  Ravenscroft ادعا کرد که connectivist MOOCs پشتیبانی بهتری از مکالمه‌های مشترک و ساخت دانش انجام می‌دهند.

ساختار دوره‌های xMOOC ها سنتی تر می‌باشد و معمولا با یک برنامه درسی بسیار مشخص از سخنرانی‌های ضبط شده و مسائل خود آزمون همراه است. مربی در اینجا کارشناس خبره در ارائه آن دانش است و تعامل دانش آموزان معمولا محدود به درخواست کمک و یا مشاوره به یکدیگر در قسمت‌های دشوار است.

پاییز سال 2011 دانشگاه استنفورد سه دوره را راه اندازی کرد. اولین دوره، معرفی هوش مصنوعی[6] بود که توسط سباستین تران[7]  و پیتر نورویگ[8] ارائه شد که به سرعت 160.000 دانش آموز را به خود جذب کرد. در ادامه دو دوره دیگر MOOC توسط آندرو اینگ[9] و Jennifer Widom ارائه شد. به دنبال تبلیغات و تعداد بالای ثبت نام‌ها، تران، شرکت Udacity را تأسیس کرد و آندرو اینگ به همراه خانم دافنی کولر، Coursera  را تأسیس کردند.Coursera  پس از آن اعلام مشارکت با دانشگاه پنسیلوانیا، دانشگاه پرینستون، دانشگاه استنفورد و دانشگاه میشیگان کرد.

در ماه مه 2013 شرکت Udacity اولین دوره کارشناسی ارشد خود را که به طور کامل مبتنی بر MOOC بود با هزینه 7000 $ که تنها بخشی از شهریه معمول آن بود، اعلام کرد. این کار، یک همکاری بین Udacity، AT&T و موسسه فناوری جورجیا بود.

در نوامبر 2013 edX 94 دوره از 29 مؤسسه در سراسر جهان ارائه داد. در طول 13 ماه اول خود (منتهی به مارس 2013)، Coursera حدود 325 دوره ارائه کرد. سهم دوره‌های به این شرح بوده است: 30% در علوم، 28% در هنر و علوم انسانی، 23٪ در فن آوری اطلاعات، 13% در کسب و کار و 6٪ در ریاضیات. Udacity  26 دوره ارائه کرد. تعداد دوره های ارائه شده از آن زمان به طور چشمگیری افزایش یافت به طوری که در ژانویه 2016، Edx 820 دوره، Coursera 1580 دوره و Udacity بیش از 120 دوره ارائه می‌دهند. 

در فرانسه، OpenClassrooms (پلت فُرم آموزش آنلاین) که ارائه دهنده آموزش آنلاین در زمینه IT و زبان های برنامه نویسی از سال 1999 است، از سال 2012 شروع به تولید دوره‌های MOOC می‌نماید. در حال حاضر بیش از 1000 دوره ارائه می دهد. این دوره‌ها متمرکز بر فناوری و مهارت‌های دیجیتال هستند و به طور عمده به زبان فرانسه می‌باشند ولی به زبان‌های انگلیسی و اسپانیایی هم موجود است. هم در خانه، و یا در همکاری با دانشگاه‌ها و شرکت‌ها ساخته می‌شود.

آنچه از نظر گذراندید مقدمه ای بود در باب "موک (MOOC) چیست؟"

دیدگاه ها

دیدگاهی برای این خبر وجود ندارد. اولین دیدگاه را شما ارسال کنید!