خانه ایجاد دوره درخواست دوره پشتیبانی اخبار تماس با ما درباره ما

موک (MOOC) چیست؟ (نسخه 3)

طرح آموزشی

بسیاری از دوره‌های MOOC از سخنرانی های ویدئویی استفاده می‌کنند که در واقع همان شکل قدیمی آموزش (سخنرانی) با استفاده از یک تکنولوژی جدید است. تران پیش از شورای مشاوران رئیس جمهور در علوم و فناوری (PCAST) تصدیق کرد که "دوره‌های MOOC ’طوری طراحی شده‌اند که چالش برانگیز باشند‘. برخی افراد به مشاهده فیلم و سایر مطالب تهیه شده توسط MOOC به عنوان شکل دیگری از کتاب درسی می‌پردازند. با توجه به گفته David Finegold از دانشگاه راتگرز، "MOOC کتاب درسی جدید است". مطالعه بر روی عادت‌های دانش آموزان edX نشان داد که آن‌هایی که گواهی دریافت می‌کنند به طور معمول فیلم‌های طولانی‌تر از 6 تا 9 دقیقه را متوقف می‌کنند. آن‌ها به طور متوسط 4/4 دقیقه از یک فیلم 12 تا 15 دقیقه‌ای را می‌بینند. بعضی از مدارس سنتی یادگیری آنلاین و آفلاین را با یکدیگر ترکیب می‌کنند که نام آن کلاس‌های گردشی است. دانش آموزان به تماشای آنلاین سخنرانی‌ها و کار روی پروژه‌ها در خانه می‌پردازند و در کلاس با استادان تعامل خواهند داشت. چنین ترکیبی حتی می‌تواند به بهبود عملکرد دانش آموز در کلاس‌های سنتی حضوری منجر شود.

 اختصاص دادن مربیان به دانش آموزان تکنیک دیگری از افزایش تعامل است. در سال 2013 دانشگاه هاروارد یک کلاس عمومی به نام "قهرمان یونان باستان" ارائه داد. این دوره توسط Gregory Nagy ارائه شد و هزاران نفر از دانشجویان دانشگاه هاروارد در دهه‌های قبل در این دوره شرکت کردند. این درخواستی بود به فارغ التحصیلان تا به عنوان مربی آنلاین و مدیران گروه‌های بحث داوطلب شوند. حدود 10 نفر از همراهان سابق آموزش نیز داوطلب شدند. کار این داوطلبان که نیاز به 3 تا 5 ساعت در هفته داشت، تمرکز بر بحث‌های کلاس‌های آنلاین بود. دوره edX 27000  دانش آموز ثبت نام کرد.


پژوهش انجام شده توسط Kop و Fournier تاکید بر این داشت که به عنوان چالش‌های بزرگ، عدم حضور اجتماعی و سطح بالایی از خودمختاری مورد نیاز است. تکنیک‌ها برای حفظ ارتباط با دانش آموزان شامل این موارد است:

اضافه کردن نظر‌های صوتی در تکالیف به جای نوشتن آنها، مشارکت با دانش آموزان در تالارهای بحث و گفتگو، پرسیدن پرسش‌های کوتاه میان سخنرانی، به روز رسانی هفتگی فیلم ها و ارسال ایمیل‌های تبریک برای دستاوردهای پیشین دانش آموزان.

A. J. Jacobs در یک سر مقاله در نیویورک تایمز، تجربه خود در 11 کلاس MOOC را B نمره دهی کرده است. او استادان خود را B+ رتبه بندی کرده است. با این وجود، تعامل استاد و دانش آموز را "D" در نظر گرفته است، به این دلیل که تقریبا با استادان هیچ ارتباطی نداشته است. بالاترین امتیاز یعنی "A" را به توانایی تماشای فیلم‌ها در هر زمان دلخواه داده است. تعامل دانش آموز با دانش آموز و تکالیف هر دو "B- " را دریافت کرده‌اند. گروه‌های مطالعه که تشکیل نشدند و کندی نسبی حالت آنلاین در مقابل مکالمه‌های حضوری، رتبه بندی را کاهش داد. تکلیف‌ها شامل آزمون‌های چند گزینه ای و همچنین مقاله و پروژه بوده است.

صنعت

دوره‌های MOOC به طور گسترده‌ای به عنوان یک بخش عمده‌ای از یک نوآوری نفاق افکن است که در آموزش عالی در حال اتفاق است. به طور خاص، پیش بینی می‌شود بسیاری از سرویس‌های ارائه شده تحت مدل کسب و کار سنتی دانشگاه‌ به بخش‌های تشکیل دهنده خود تقسیم شود و به دانش آموزان به طور جداگانه فروخته شود یا در بسته‌های جدید شکل پذیرد. این خدمات عبارتند از پژوهش، طراحی برنامه درسی، تولید محتوا (مانند کتاب های درسی)، آموزش، ارزیابی و صدور گواهینامه (مانند اعطای درجه) و تعیین سطح دانش آموز است. دوره‌های MOOC مدل‌های کسب و کار موجود را تهدید می‌کنند. این تهدید از طریق فروش آموزش، ارزیابی و یا تعیین سطح به طور جداگانه از بسته سرویس‌های فعلی است.


 فرصت های هزینه ای

در جدول زیر، ویژگی های ارائه دهندگان بزرگ MOOC نشان داده شده است.

دوره‌های مقدماتی یا "ورودی"[1] و بعضی از دوره‌های درمانی ممکن است بیشترین هزینه را کسب کنند. دوره‌های مقدماتی رایگان ممکن است دانش آموزان جدید را به دنبال کردن کلا‌س‌های هزینه‌ای جذب کند. دوره‌های ترکیبی، مطالب MOOC را با آموزش رو در رو[2] تکمیل می‌کنند. دانش آموزان ممکن است قادر به پرداخت هزینه برای آزمون همراه با بازرس باشند تا اعتبار انتقال به دانشگاه‌هایی که مدرک تحصیلی اعطا می‌کنند یا گواهینامه‌های اتمام دوره را کسب کنند. Udemy اجازه می‌دهد تا معلمان با حفظ 70 تا 80 درصد درآمد حاصل و حقوق مالکیت معنوی برای سازندگان دوره‌ها، به فروش دوره‌های آنلاین بپردازند.

Coursera به این نتیجه رسید که دانش آموزانی که 30 $ تا 90 $ پرداخت کرده بودند احتمال اینکه دوره را به پایان برسانند به طور چشمگیری بیشتر بود. این هزینه ظاهرا برای برنامه تایید هویت شرکت بوده که تصدیق می‌کند آن‌ها یک دوره را گذرانده‌اند.

در جدول زیر به بررسی اجمالی از منابع درآمد بالقوه برای سه ارائه دهنده MOOC پرداخته شده است:



"مشارکت‌های علمی" نام شرکتی است که به دانشگاه‌های دولتی کمک می‌کند تا دوره‌های خود را به صورت آنلاین برگزار کنند. به گفته رئیس آن، Randy Best: "ما این کار را صادقانه آ

دیدگاه ها

دیدگاهی برای این خبر وجود ندارد. اولین دیدگاه را شما ارسال کنید!